راز ترکیب رنگ‌های چوب

دکوراسیونی جذاب با چوب

راز ترکیب رنگ‌های چوب

آیا می‌خواهید با استفاده از چوب، فضایی گرم و دلنشین در خانه خود خلق کنید؟

ترکیب رنگ‌های چوب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما با کمی دانش و خلاقیت می‌توانید به نتایج شگفت‌انگیزی دست پیدا کنید. در این مقاله، نکات و ایده‌هایی را برای ترکیب رنگ‌های چوب در دکوراسیون منزل به شما ارائه می‌دهیم.

افزودن جزئیات و المان‌های چوبی به طراحی داخلی، راهی عالی برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی در خانه شماست. در حقیقت، حتی برخی مطالعات نشان داده‌اند که ادغام عناصر طبیعی مانند چوب در خانه می‌تواند اثر کاهنده‌ی استرس برای افراد ساکن در آن فضا داشته باشد. با این حال، اگر تنوع رنگ چوب‌های به‌کار رفته در دکوراسیون زیاد باشد و با هم در تضاد و رقابت باشند، ممکن است به جای فضایی زیبا، سردردی طراحی برای شما به وجود بیاورند. از طرف دیگر، استفاده‌ی بیش از حد از یک رنگ چوب نیز می‌تواند باعث شود فضای شما تک‌بعدی و یکنواخت به نظر برسد. بنابراین، هنر اصلی در ترکیب و تطبیق رنگ‌های چوب خلاصه می‌شود. در ادامه، برخی نکات حرفه‌ای برای رسیدن به بهترین نتیجه در این زمینه را برای شما آورده‌ایم.

راز ترکیب رنگ‌های چوب

1.استفاده از رنگ های مختلف چوب 

اول از همه، بیایید موضوع را روشن کنیم: بله، اشکالی ندارد که در خانه خود از رنگ‌های مختلف چوب استفاده کنید (حتی اگر یک قانون طراحی در جایی به شما گفته باشد که اینطور نیست). در واقع، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه متخصصان طراحی ، شما را به این کار تشویق می‌کنند. آنی اوبرامان، یکی از بنیان‌گذاران و طراح اصلی شرکت Forge & Bow می‌گوید: «ترکیب چوب‌ها عمق را به فضا اضافه می‌کند و می‌تواند آن را واقعاً گرم کند.» همچنین، لهجه‌های چوبی و مبلمان نامتناسب می‌توانند به خانه شما ظاهری شخصی‌تر و زنده تری ببخشند، زیرا جمع‌آوری وسایلی که کاملاً با هم مطابقت ندارند، کاملاً طبیعی است.

از طرف دیگر، خانه‌هایی که از رنگ‌های مختلف چوب استفاده نمی‌کنند، ممکن است در نهایت ظاهری تخت و یکنواخت داشته باشند. در واقع اگر همه رنگ‌های چوب را با هم ترکیب کنید، ممکن است ظاهر بی‌روحی پیدا کند، بنابراین مهم است که به تنوع رنگ و بافت چوب توجه داشته باشید.

2. از ویژگی‌های موجود شروع کنید.

بهتر است که قبل از اینکه به فکر تزئین فضا با مبلمان یا اکسسوری‌های چوبی بیفتید، به رنگ غالب چوب در آن فضا نگاه می‌کند. منظور این است که رنگ چوب در المان‌های موجود در دکوراسیون داخلی خانه شما، مانند کفپوش‌ها، کابینت‌ها در دید است. از آنجا، رنگ‌های چوبی دیگری را انتخاب می‌کنم که با هم هماهنگ و یکپارچه باشند.  اگر به فضای جدیدی نقل مکان می‌کنید و از ابتدا با مبلمان شروع می‌کنید، این یک نقطه شروع عالی برای انتخاب قطعات چوبی جدید برای آوردن به خانه شماست. یا اگر فقط به دنبال تغییر دکوراسیون یا تعویض برخی از وسایل در فضای موجود خود هستید، به این نکته توجه کنید که چگونه قطعات شما با رنگ‌های غالب چوب در خانه‌تان ست می‌شوند.

3.به سایه‌های زیرین توجه کنید.

برای اینکه بفهمید کدام رنگ‌های چوب با هم ست می‌شوند و کدام‌ها نه، باید به سایه‌های زیرین آن‌ها توجه کنید. برای ترکیب درست رنگ‌های چوب، باید به دنبال سایه‌های زیرین مشابه باشید. در حالی که هیچ قانون قطعی‌ای وجود ندارد، اما یک اصل کلی برای پیدا کردن رنگ‌های چوبی که به خوبی با هم ست می‌شوند این است که در یک طرف طیف رنگی باقی بمانید. بنابراین، اگر کفپوش‌های شما سایه‌های زیرین گرم دارند، بهتر است قطعات چوبی دیگری را نیز اضافه کنید که سایه‌های زیرین گرم دارند، البته می‌توانید با میزان تیرگی و روشنی چوب تنوع ایجاد کنید.

4.از نمونه‌ها استفاده کنید.

شاید فکر کنید نمونه‌ها فقط برای انتخاب رنگ‌ آمیزی مناسب هستند، اما متخصصان می‌گویند که حتماً باید از آن‌ها برای ست کردن رنگ‌های چوب هم استفاده کنید. اگر لکه‌ی چوب‌های موجود را می‌دانید، می‌توانید از آن به عنوان مرجع استفاده کنید یا نمونه‌های چوب را از فروشگاه‌ ها تهیه کنید و آن‌ها را با رنگ کفپوش یا سایر رنگ‌های غالب چوب مطابقت دهید. سپس می‌توانید نمونه چوب را در هنگام خرید مبلمان با خود ببرید. اگر یک نمونه قابل اعتماد داشته باشید، می‌توانید ببینید کدام ترکیب‌های چوب با هم خوب به نظر می‌رسند و به کدام زوج‌ها واکنش خوبی نشان می‌دهید. اگر مطمئن شوید از نمونه‌های چوب در کنار هم خوشتان می‌آید، ترکیب نهایی و جفت شدن رنگ‌ها نیز باید برای شما دلپذیر باشد.

5-نوسازی کنید، بازسازی نکنید!

گاهی اوقات، اگر از رنگ غالب چوب در خانه‌تان خوشتان نمی‌آید، ترکیب کردن رنگ‌های چوب‌ با هم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در حالی که تعویض کامل کفپوش یا کابینت‌ها همیشه امکان‌پذیر نیست، راه‌های دیگری هم برای نوسازی فضا بدون نیاز به بازسازی کامل وجود دارد.

اگر از رنگ کفپوش ناراضی هستید:

از فرش‌های لایه‌لایه استفاده کنید تا کفپوش را با پارچه‌هایی که بیشتر با سبک شما مطابقت دارند بپوشانید.
در صورت تمایل به تغییر کامل کفپوش، میتوانید با استفاده از چسب کاشی مناسب ، کاشی و سرامیک های طرح چوب و یا حتی ساده را به راحتی بچسبانید. 


اگر کابینت‌ها آزارتان می‌دهند:

به جای انتخاب کابینت‌های کاملاً جدید، بازسازی نمای کابینت را پیشنهاد میشود. یک کابینت‌ساز ماهر می‌تواند سطح کابینت‌ها را دوباره پرداخت کند و از رنگ‌آمیزی مناسب یا روکش چوبی استفاده کند که در مقایسه با کابینت‌های کاملاً جدید، گزینه‌ای کم‌هزینه‌تر است. زمانی که بودجه محدودیت دارد یا نیازی به تغییر چیدمان فضا نیست، این می‌تواند جایگزین خوبی باشد.


قدرت رنگ تازه را دست‌کم نگیرید!

در مورد رنگ‌هایی که بهترین تناسب را با رنگ‌های چوب موجود در خانه شما دارند، تحقیق کنید. ممکن است متوجه شوید که رنگ جدیدی روی دیوارها، کل دیدگاه شما را نسبت به فضا تغییر می‌دهد.

نکات تکمیلی

در انتخاب رنگ چوب‌ها به تناژ و سایه‌های زیرین آن‌ها توجه کنید.
از قانون 60-30-10 برای ایجاد تعادل بصری در فضا استفاده کنید.
از ترکیب چوب‌های با بافت و دانه‌های مختلف برای ایجاد تنوع و جذابیت بصری استفاده کنید.
در انتخاب و استفاده از چسب کاشی دقت کنید و از چسبی استفاده کنید که با نوع سطح زیرین آن سازگار باشد.


با به کارگیری این نکات و ایده‌ها، می‌توانید فضایی گرم و دلنشین با چوب در خانه خود خلق کنید.

 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب