مزایای استفاده از پودر بندکشی کاشی و سرامیک

پودر بندکشی کاشی و سرامیک

مزایای استفاده از پودر بندکشی کاشی و سرامیک

 

پیشرفت صنایع پوشش بویژه در صنعت کاشی و سرامیک به حدی بوده است که امروزه شاهد مقاوم ترین و مرغوب ترین نوع کاشی و سرامیک پرسلان میباشیم. این پیشرفت نه تنها در تهیه و تولید این مواد، بلکه در نصب و اجرای کاشی و سرامیک نیز بوده است.
قبلا از سیمان و ملات سیمان برای نصب کاشی و سرامیک و پوشش درزهای بین آنها که پایه آب بودند استفاده می شد و در صورت رعایت نکردن اصول اولیه نصب، چسبندگی آنها کاهش می یافت( به ویژه در زمینه آب بندی شکاف بین سرامیک و کاشی) . همچنین محدودیت رنگ سیمان و پودر سنگ، عدم پایداری و چسبندگی آن که در نهایت باعث خالی شدن فضای بین کاشی و سرامیک می شود، مشکل اساسی در نصب و اجرای این پوشش زیبا در ساختمان ها بوده است.
برای رفع این مشکل، صنایع کاشی و سرامیک سازی علاوه بر پایه سیمانی به سراغ مواد شیمیایی آلی و پودرهای معدنی رفت که نتیجه آن تولید پودرهای باندینگ و آب بندی در رنگ های مختلف با مقاومت و چسبندگی بالا بود. پودرهای بندکشی و آب بندی کاشی و سرامیک محصولی بر پایه سیمان است که از مواد شیمیایی آلی و پودرهای معدنی تشکیل شده است. این ترکیب باعث ایجاد استحکام و یکنواختی بین کاشی و سرامیک می شود و علاوه بر آن به دلیل چسبندگی زیاد از نفوذ رطوبت به داخل آن جلوگیری می کند. استفاده از پودرهای باندینگ آماده که توسط تولید شرکت های خارجی و داخلی با شرایط و ویژگی های محل اجرا و نصب کاشی و سرامیک و نوع مواد به کار رفته در آنها ارتباط مستقیم دارد. استفاده از این مواد در کنار نصب اولیه باعث افزایش دوام و استحکام نصب می شود و علاوه بر آن زیبایی کار نیز افزایش می یابد.


مزایای استفاده از پودر بندکشی


 همانطور که قبلا گفته شد ، برای پرکردن فضای خالی بین مصالحی مانند کاشی و سرامیک از پودرهای بندکشی استفاده می شود و این فضا را به طور کامل می پوشاند و به نوعی به عنوان یک مانع در برابر رطوبت عمل می کند. پودرهای بندکشی همگی دارای مزایایی می باشند اما برخی از این مزایا در همه آنها یکی می باشد. 
- از نفوذ رطوبت به لایه های زیر جلوگیری میکند.
- به زیبایی کمک کرده و از رنگ دلخواه میتوانید استفاده کنید.
-  اجرای آسان بدون انقباض
- استحکام و جلوگیری از سقوط  مصالح شاختمانی 
- مقاوم در برابر ترک و شکستگی سطح
- دارای یک لایه ضد اسید و ضد آب که باعث مقومت در برابر رطوبت میشود.
- دارای مواد آنتی باکتریال برای جلوگیری از رشد قارچ ها در حمام و توالت

 

 استفاده از پودر بندکشی

 

از این پودرها برای چسباندن و آب بندی شکاف بین انواع کاشی، سرامیک، پرسلان، سنگ های تزئینی، موزاییک و ... استفاده می شود و همچنین برای درزگیری قطعات سیمانی و بتنی نیز استفاده می شود. همچنین از این پودرها برای پرکردن تمامی درزها و درزهای کمتر از 15 سانتی متر استفاده می شود.


نحوه استفاده پودر بندکشی


نحوه استفاده از پودر بندکشی به محل استفاده و همچنین میزان فاصله کاشی ها بستگی دارد. بعد از تهیه پودر بندکشی، ماده خمیر مانندی با انعطاف بالا و کارایی مناسب به دست می آید که با استفاده از کاردک پلاستیکی یا ماله مخصوص به اشکال مختلف تبدیل می شود. قبلا  بندکشی با دست انجام می شد، اما به دلیل سیمان و ماده شیمیایی به کار رفته در این پودرها، بهتر است از ابزارهای مخصوص در زمان کار با آنها استفاده شود. پودرهای بندکشی در رنگ های خاکستری و طوسی برای کف و سطوحی که بیشتر در مجاورت رطوبت هستند و پودرهایی با رنگ های مختلف برای دیوارها استفاده می شود. قبل از استفاده  لازم است بند ها را به همان اندازه تراشیده و تمیز کرده و با برس مرطوب کاملا گردگیری کنید.


نکات مهم در زمان استفاده از پودر بندکشی


- بندکشی باید با کاردک لاستیکی انجام شود و عمق تسمه ها کاملا پر شود. قبل از خشک شدن مواد حتما، باید یک اسفنج مرطوب روی سطح کار کشیده شود تا ناهمواری ها و ارتفاع اطراف درزها را از بین برود و پس از خشک شدن کامل سطح کار را با پارچه تمیز صاف شود.
- چسباندن و آب بندی کاشی و سرامیک و سایر پوشش ها نباید در هوای کمتر از 5 درجه سانتیگراد یا در حرارت زیاد و یا در مجاورت آب انجام شود. برای ایجاد هماهنگی بین رنگ مواد بندکشی و رنگ اصلی قسمت هایی که قرار است پودر بندکشی زده شود، توصیه می شود خمیر آماده شده را با رنگ اصلی کاملا مخلوط کنید. کار را طوری انجام دهید که بعد از خشک شدن رنگ واقعی آن مشخص شود.
- معمولاً 24 ساعت پس از کاشی کاری و سرامیک کاری باید از پودر بندکشی روی سطح کار استفاده شود و در طول 2 روز چندین بار روی آنها آب بپاشید. برای نتیجه بهتر استفاده از چسب آب بندی بتن پیشنهاد میشود.



ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب