چطور چسب کاشی مناسب بخریم؟

مزایای استفاده از چسب کاشی

چطور چسب کاشی مناسب بخریم؟

استفاده از مصالح ساختمانی با توجه به نیازهای بشر و گذر زمان همواره رو به رشد بوده است.با پیشرفت صنایع کاشی و سرامیک و ظهور کاشی های مرغوب و کاشی های سایز بزرگ با مقاومت بالا و نفوذپذیری کم ، استفاده از روش های قدیمی برای نصب کاشی دیگر جوابگو نیست. در نهایت منجر به تولید نوع جدیدی از مواد برای اتصال کاشی شد که در صنعت به عنوان چسب کاشی شناخته و تولید می شود.


چسب کاشی چیست؟


چسب کاشی محصولی آماده برای چسباندن انواع کاشی و سرامیک و چینی می باشد که طبق استاندارد دارای دو نوع پودری و خمیری می باشد که هر کدام خواص و مصارف خاص خود را دارند. این چسب ها خاصیت چسبندگی بالایی دارند و برای نصب سرامیک در مکان های مختلف استفاده می شوند. به طور کلی چسب های کاشی ترکیبی آماده از یک چسب، دو یا چند پرکننده و سایر مواد افزودنی برای اتصال کاشی به سطوح هستند. علاوه بر سهولت استفاده، این نوع چسب ها به شما این امکان را می دهند که کاشی های جدید را روی کاشی های قدیمی و هر نوع سطحی بچسبانید.


چسب کاشی خمیری


این محصول خمیری بر پایه رزین های امولسیون اکریلیک و روان کننده ها و کنسانتره ها، پودرهای معدنی و مواد برای چسباندن کاشی و سرامیک بر روی سطوح مختلف بتنی و گچی و حتی کاشی های قدیمی و تمامی سطوح صاف می باشد. یکی از مهمترین مزایای چسب خمیری، سرعت و سهولت کار، مقرون به صرفه بودن و تمیزی آن در نصب کاشی است.

 

مشخصات چسب کاشی خمیری


• چسبندگی و کشسانی کافی
• مقاوم در برابر تنش های ساختمانی مانند زلزله خفیف
• نشست و ریزش ساختمان با خاصیت انعطاف پذیری بسیار بالا به گونه ای که هیچ گونه ترک و شکستی بر روی کاشی نصب شده ایجاد نمیشود.
• پس از خشک شدن در برابر آب و رطوبت غیر قابل نفوذ بوده و چسبندگی خود را حفظ می کند.
• پس از نصب در برابر سرما و گرما دوام دارد.


چسب کاشی پودری


این نوع چسب کاشی با استفاده از سیمان پرتلند به صورت پودر تهیه می شود و لازم است از مخلوط کننده ای مانند آب یا لاتکس استفاده شود. پس از مخلوط با مقدار معینی آب یا لاتکس، می توان از این پودر بر روی سطوح مختلف از جمله سیمان، بتن، کاشی یا سرامیک قدیمی و ... استفاده کرد و از آنجایی که مقاومت این خانواده از چسب ها بسیار بالاست، می توان از انواع آن استفاده کرد. به راحتی در فضاهای باز و نمای ساختمان ها برای چسباندن کاشی و سرامیک استفاده می شود. این نوع چسب در دو رنگ خاکستری و سفید موجود است که می توانید با توجه به رنگ کاشی خود انتخاب کنید.


انتخاب چسب کاشی مناسب


برای انتخاب بهترین نوع چسب کاشی باید سه سوال زیر مطرح شود. در واقع ما همیشه نیاز به ارائه بادوام ترین اتصال داریم که با در نظر گرفتن این سه سوال انجام می شود:
1- چه مقدار چسب در ناحیه مورد نظر نیاز است؟
ابتدا باید میزان چسبی که برای مصارف سنگین یا سبک استفاده می شود بررسی شود.
2- آیا ناحیه مورد نظر مرطوب است یا خشک؟
این سوال موضوع مهمی است و پاسخ درست مشخص می کند که آیا چسب ضد آب لازم است یا خیر. حمام یک مکان مرطوب در نظر گرفته می شود در حالی که کف آشپزخانه یک مکان خشک است.
3- متریال محل نصب چیست؟
ماده ای که کاشی به آن چسبانده می شود نیز موضوع مهمی است زیرا چسب کاشی در ترکیب با برخی از مواد بهتر از سایرین عمل می کند.


انواع چسب کاشی از نظر ویژگی


چسب های کاشی به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. استفاده از آنها در هر موقعیتی با توجه به مواد تشکیل دهنده و کاربرد سطحی می تواند متفاوت باشد، در نتیجه چسب های مورد استفاده به چسب کاشی انعطاف پذیر، چسب کاشی ضد آب، چسب کاشی مقاوم در برابر حرارت تقسیم می شوند که در ادامه توضیح داده خواهد شد.
چسب کاشی انعطاف پذیر
چسب کاشی انعطاف پذیر هنگام نصب کاشی در مکان هایی که حرکت یا لرزش کمی دارند مورد نیاز است. این بسیار مهم است زیرا اکثر چسب ها در این مواقع ترک می خورند. بهترین چسب کاشی انعطاف پذیر موجود در بازار، چسب لاتکس نازک است.
چسب کاشی ضد آب
این چسب ها زمانی استفاده می شوند که محل اتصال در محلی باشد که اغلب در معرض آب و رطوبت است، مانند آشپزخانه یا حمام اصلی.
چسب کاشی مقاوم در برابر حرارت
این چسب ها در مواقعی که کاشی کاری در مکان هایی که در معرض آتش هستند مورد نیاز است استفاده می شود. از آنجایی که دمای بالا می تواند به چسب های معمولی آسیب برساند، باید از چسب کاشی مقاوم در برابر حرارت استفاده شود. به هیچ عنوان نباید از مواد آلی در شرایط دمای بالا استفاده کرد. برای کاشی کاری به نوعی چسب نازک نیاز است که دمای بالای 400 درجه فارنهایت را تحمل کند.
چسب کاشی اپوکسی
این نوع چسب کاشی را می توان برای بسیاری از کاربردها که کاشی کاری در معرض رطوبت، حملات شیمیایی یا ترافیک سنگین مکرر قرار دارد استفاده کرد. چسب های اپوکسی به دلیل توانایی بالای خود در ایجاد چسبندگی با استحکام قابل توجه برای کاشی کاری های عمودی و افقی داخلی همراه با مقاومت بالا در برابر دماهای بالا و انقباض لبه در طول ذخیره سازی شناخته شده اند. از این چسب برای نصب انواع مواد از جمله سرامیک، سنگ معدن، چینی، گرانیت، تخته سنگ، موزاییک با ظاهر مرمر و کاشی های سنگی حساس به رطوبت استفاده می شود.


مزایای استفاده از چسب کاشی


چسب کاشی در مدت کوتاهی توانست به عنوان یک اتصال دهنده کاشی با سطوح جایگاه خود را پیدا کند و امروزه استفاده از آن بسیار معقولتر از روش های قدیمی است. در این قسمت به بررسی برخی از مزایای مهم و اصلی چسب کاشی می پردازیم:
1. سرعت بالا برای نصب کاشی
2. دوام و ماندگاری بالا
3. مقاوم در برابر لرزش و زلزله
4. ضد لرزش سطح نصب نسبت به سایر ملات ها
5. وزن بسیار سبک با قابلیت سبک سازی کف و همچنین بدنه هنگام نصب بر روی نما
6. استفاده از فضای بیشتر ساختمان برای استفاده کمتر از مصالح
7. ضد آب بودن سطح به ویژه در مکان های مرطوب نزدیک آب
8. ضد آب با قابلیت استفاده در مناطق بارانی و مرطوب
9. قابل استفاده در مناطق سرد و گرم در نما


سخن پایانی 


امروزه برای نصب و اجرای کاشی و سرامیک از انواع چسب کاشی و سرامیک استفاده می شود که به دلیل مزایای فراوانی از جمله انعطاف پذیری بالا، چسبندگی قوی، سهولت اجرا، مقاومت در برابر رطوبت و حرارت، ضد لرزش سطح نصب می باشد.  در مقایسه با روش های زمان بر و دشوار مانند ملات سیمان و ماسه با استقبال زیادی روبرو شده و توانسته است به سرعت جایگزین روش های قدیمی شود.
 


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب