تفاوت مبل راحتی یا کلاسیک؟ کدام را انتخاب کنیم بهتر است؟

تفاوت مبل راحتی یا کلاسیک؟ کدام را انتخاب کنیم بهتر است؟

انتخاب مبلمان موضوع مقاله امروز است. تفاوت مبل راحتی و کلاسیک می تواند در نگاه اول صرفا مربوط به ظاهر آن ها شود؛ اما آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده اید که کدام یک از مولفه های موجود در این دو نوع مبل می تواند با هم متفاوت باشد؟ و یا آن که به این موضوع توجه کرده اید که کدام یک از این موارد را انتخاب کنید، می تواند گزینه بهتری برای خانه و فضای داخلی مورد نظر شما به حساب بیاید؟ در ادامه این مقاله سعی کرده ایم تا در خصوص تفاوت های موجود بین مبل راحتی و کلاسیک، توضیحات لازم را ارائه کنیم و به شما بگوییم که کدام یک از این مبل ها می تواند برای محیطی که در نظر گرفته اید، انتخاب بهتری باشد.

مبل کلاسیک و ویژگی های آن

ابتدا بهتر است مبل کلاسیک و ویژگی هایی که مربوط به آن می شوند را بشناسیم و سپس به سراغ شناخت مبل راحتی برویم. در نهایت نیز تفاوت های موجود بین این دو مورد را برای شما بیان می کنیم تا بتواند هرچه بهتر و ساده تر در این خصوص تصمیم گیری نمایید.

به طور کلی در انتخاب مبلمان، مبل کلاسیک به مبلی گفته می شود که مربوط به دوران و روزگاران گذشته است، اما همچنان تناسب و هماهنگی خود را با دنیای امروز حفظ کرده است. مبلمان کلاسیک معمولا به شکلی طراحی می شود که می تواند مربوط به کشورها و منطقه های خاصی شود؛ به طوری که امروزه مبل کلاسیک فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و... موجود است و هر کدام با دیگری تفاوت هایی دارد.

  • ظرافت

اولین ویژگی و مولفه در خصوص مبلمان کلاسیک مربوط به ظرافتی می شود که در این مبلمان استفاده می گردد. گاهی اوقات با شنیدن واژه ظرافت این مفهوم در ذهن ما تداعی می شود که این مبل ها بسیار شکننده می باشند، اما واقعیت امر چیز دیگری است؛ زیرا در حقیقت این مبلمان ظرافت کاری و ظاهری دارند و به هیچ وجه از لحاظ اسکلتی ضعیف نیستند. پارچه های استفاده شده و همچنین ظریف کاری ها و کنده کاری های به کار رفته در قسمت های چوبی مبل می تواند یکی از ویژگی های بارز این نوع از مبلمان باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • چوب به کار رفته در مبلمان

در بحث انتخاب مبلمان و در مبلمان های مختلفی که امروزه در بازار وجود دارد، هم از چوب و هم از متریال های دیگری همچون رزین، فلز و یا حتی پلاستیک استفاده می شود. یکی از ویژگی های مهم مبلمان چوبی مربوط به استفاده کردن از چوب در این مبلمان می شود. چوب هایی که به کار می رود نیز معمولا یا از جنس گردو و یا از جنس چوب راش هستند و به همین دلیل دارای مقاومت و استحکام زیادی می باشند. هر قدر میزان چوب به کار رفته در سرویس مبلمان کلاسیک بیشتر باشد، نشان می دهد که ارزش ماده آن سرویس مبل بیشتر بوده و مسلما زحمت بیشتری برای تولید آن کشیده شده است.

  • منبت کاری

یکی از ویژگی های بارز و برجسته که به انتخاب مبلمان کلاسیک مربوط می شود، به منبت کاری هایی می گویند که بر روی مبلمان اجرا می شوند. این منبت کاری ها معمولا به شکل های مختلفی اجرا می شوند. در وهله اول باید بدانید که هم منبت کاری های ظریف و هم منبت کاری های درشت داریم. هر قدر میزان ظرافت منبت کاری ها بیشتر باشد، مسلما قیمت مبلمان نیز افزایش خواهد یافت.

  • مبلمان راحتی

مدل بعدی مبلمان که قصد داریم تا در خصوص آن صحبت کنیم مربوط به مبلمان راحتی می شود. مبلمان راحتی سبک جدیدی از مبلمان است که امروزه در بسیاری از خانه ها و حتی محیط های کاری دیده می شود. بهتر است بدانید که چگونه این مبلمان را می توان تشخیص داد و چه ویژگی هایی وجود دارد که مربوط به این دست از سرویس چوب می شوند. قدمت مبل های راحتی به چیزی بیشتر از 200 سال می رسد و اولین بار نیز در آمریکا ساخته شده اند.  

  • ویژگی های ظاهری

بر خلاف مبل های کلاسیک در مبل های راحتی خبری از پایه های چوبی بلند نیست. دسته های پهنی در این مبل ها وجود دارد و همین موضوع سبب می شود تا سبک و استایل آن ها به طور کامل متفاوت باشد.

  • کاربردها

در خصوص کاربردها و در حیطه انتخاب مبلمان باید این را بگوییم که کاربرد تمامی مبل ها برای نشستن است. اما منظور آن است که بر روی مبل های راحتی می توان مدت طولانی تری را نشست و حتی برای دراز کشیدن و فیلم دیدن جلو تلویزیون این نوع از مبل ها گزینه های بهتری محسوب می شوند. در محیط هایی که لازم نیست تا حالت نشسته افراد بسیار رسمی باشد نیز استفاده کردن از مبل های راحتی گزینه بسیار بهتری می باشد.

  • رنگ و طرح ظاهری

در خصوص رنگ و طرحی که برای مبل های راحتی استفاده می شود نیز لازم است بدانید که رنگ های به کار رفته در این نوع از مبلمان در حقیقت تمام طیف های رنگی را شامل می شود و حتی می توان گفت که رنگ مبلمان راحتی بیشتر به سمت رنگ های فانتزی است تا رنگ های خنثی. در مورد مدل و طرح پارچه استفاده شده نیز می توان گفت که پارچه های استفاده شده برای مبلمان راحتی ساده هستند و حتی اگر هم پارچه های طرحداری بر روی این نوع از مبلمان وجود داشته باشد، طرح های مدرن و امروزی است.

مولفه های موثر در انتخاب مبلمان

همان طور که گفته شد مولفه های مختلفی در خصوص مبلمان کلاسیک و یا راحتی وجود دارد. این مولفه ها را می توانیم در هنگام خرید مبلمان مدنظر قرار دهیم و سپس خرید خود را نهایی سازیم. فراموش نکنید که توجه کردن به دکوراسیون کلی محیط، رنگ دیگر وسایل موجود در محیط داخلی، سبکی که برای دکوراسیون انتخاب کرده اید و همچنین کابردی که از سرویس مبلمان خود انتظار دارید، می تواند تاثیر به سزا و بسیار مهمی را در انتخاب مبلمان شما داشته باشد.

جمع بندی

انتخاب مبلمان راحتی معمولا برای اتاق های پذیرایی، هال و به طور کلی محیط هایی که دارای دکوراسیون اسپرت تری هستند، گزینه های بهتری به حساب می آیند. در صورتی که همین یک ست مبل را در خانه دارید و تمام افراد خانواده نیز از آن استفاده می کنند، بهتر است از خرید مبلمان کلاسیک خودداری کنید و تمرکز خود را بر روی پیدا کردن مبلمان اسپرت قرار دهید.


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب