زمان طراحی و اجرای گچ‌ بری به چه نکاتی دقت کنیم؟

گچ بری

انواع گچ بری در زیبایی دکوراسیون

در چه قسمت‌هایی از خانه قادر هستیم از گچ‌بری استفاده کنیم؟ به صورت کوتاه این توانایی را داریم که پاسخ بدهیم: همه جای خانه!

خصوصا که گچ‌بری‌های امروزی رابطۀ تنگاتنگی با سقف‌های کاذب و نورپردازی‌های پنهان یا غیرمستقیم پیدا کرده‌اند. ولی لازم است تناسب طراحی و حجم‌های گچ‌بری با هرمحیط  رعایت کنید. قرار نیست همان طرحی که مناسب آشپزخانه می‌باشد در اتاق‌خواب نیز اجرا شود.

البته حفظ هماهنگی کلی در سبک و طرح گچ‌بری بخش‌های گوناگون خانه، یکی از اصول خدشه‌ناپذیر طراحی داخلی می‌باشد.

زمان طراحی و اجرای گچ‌ بری به چه نکاتی دقت کنیم؟

گچ‌ بری قرار است جلوۀ بهتر و زیباتری به منزل شما بدهد، ولی اگر چند اصل ساده را رعایت نشود امکان دارد هزینه و زمانی که صرف می‌کنید نتیجۀ عکس آن را بدهد.

به شما توصیه می‌کنیم زمان طراحی و انتخاب مدل گچ‌بری منزل خود به این موارد توجه کنید:

ارتفاع سقف:

گچ‌بری‌های سنگین، خیلی برجسته و حجیم مناسب سالن‌هایی با سقف‌های بلند و ترجیحا پنجره‌های قدی می‌باشند. اگر ارتفاع سقف منزل شما در حد استاندارد یا کوتاه‌تر است، تلاش کنید طرح‌های شلوغ و حجیم انتخاب شما نباشد.

دکوراسیون کلی منزل:

زیبایی سقف و کناره‌های آن نیز باید هماهنگ با سبک و سلیقۀ کلی شما باشد. همان‌گونه که پرده‌های ضخیم و سنگین مناسب فضایی با مبلمان مدرن نخواهند بود، گچ‌بری‌های کلاسیک نیز با مبلمان مدرن سنخیتی نخواهند داشت.

پرهیز از افراط و تفریط:

مناسب‌تر است سبک و طرحی از گچ‌بری را انتخاب کنید که قادر باشید آن را در باقی بخش‌های منزل مانند آشپزخانه، دیوار پلکان داخلی و حتی سرویس بهداشتی هم استفاده کنید. بهره‌گیری از گچ‌بری تنها برای سالن پذیرایی، دیگر امر پذیرفته‌ شده‌ای نیست.

حفظ ارامش بصری:

گچ‌بری همانند رنگ و طرح کاغذ دیواری، تاثیر به سزایی روی آرامش یا آشفتگی بصری اشخاص خواهد گذاشت. به طور نمونه استفاده کردن از طرح‌های شلوغ در بخش میانی سقف و رها کردن کناره‌ها، سبب ایجاد حس سنگینی و عدم تعادل خواهد شد.

بهره‌گیری آگاهانه از رنگ:

هرچند گچ‌بری‌های رنگی تقریبا منسوخ شده‌اند، ولی بهره‌گیری از رنگ‌هایی خاص در قسمت‌هایی از گچ‌بری قادر است حس اصالت و اشرافیت بیشتری در منزل به وجود بیاورد. البته مناسب‌تر است گچ‌بری رنگی تنها در فضاهای بزرگ‌تر اجرا شود.

گچ‌بری یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در جذابیت دکوراسیون داخلی است که اگر طبق استانداردهای زیبایی‌شناسی و رعایت تناسبات به اجرا در بیاید، هویت خاص و انکارناپذیری به فضاهای داخلی خواهد بخشید. توصیه می‌کنیم زمان طراحی و انتخاب مدل گچ‌بری، سلیقۀ همه‌ی افراد خانواده را در نظر بگیرید و از متخصصین طراحی داخلی هم یاری بگیرید.

ایده‌های گچبری در دکوراسیون منزل‌های امروزی

سقف: منزل‌های ایرانی مملو است از تزئینات گوناگون، تزییناتی که حضورشان منزل را زیباتر و فضای آن را دل چسب‌تر می‌کند، تزییناتی بس پر جزییات که چشم هر مخاطبی را به خود خیره خواهد کرد. به سراغ گچ‌بری‌ها برویم، گچ‌بری‌هایی که نمونه آن‌ها را در هیج جای دیگری نمی توان یافت نمی‌شود. گچ‌بری‌هایی که ظرافت تراش شان زبان را به تحسین وادار خواهد کرد. قطعا کاربرد این گچ‌بری‌ها در منزل‌های امروزی با خانه‌های قدیمی و سنتی متفاوت است.

گچ‌بری دور درب

در حال حاضر گچبران حرفه‌ای با بهره‌گیری از هنر و خلاقیتی که دارند برای بخش‌های گوناگون خانه طرح و مدل‌هایی طراحی می‌کنند که هم سبب به روز کردن این هنر می‌شود و هم این‌که سبب زیبایی بیشتر منزل‌ها می‌شود و از جمله این خدمات قادر هستید به گچ‌بری دور درب یا دور شومینه اشاره نمود.

گچ‌بری سقف کوتاه

بعضی از مکان‌ها دارای سقف‌هایی کوتاه هستند و امکان دارد صاحبان آن‌ها به همین علت فکر کنند که این توانایی را ندارند که هیچ تزئینی برای سقف انجام دهند و ناراحت باشند..

گچ‌بری‌های سقف

هنگامی که صحبت از گچ بری‌ها به سخن می‌آید نخستین چیزی که به ذهن انسان می‌آید سقف منزل است. درست هم می‌باشد، چرا که در قدیم نیز از هنر گچ‌بری برای از سادگی درآوردن سقف‌ها به کار برده می‌شده است. گچ‌بری‌های سقف دارای اشکال گونلگون و متفاوتی هستند که می‌توان آن‌ها را با دقت به چیدمان مبلمان‌ها و یا حتی سبک دکوراسیون منزل انتخاب کرد.

گچ‌بری‌ها، جدا کننده سقف و دیوار

از گچ‌بری‌ها برای جدا کردن دیوار از سقف و از میان بردن حالت یکپارچگی آن‌ها به کار برده می‌شود. اغلب این گچ‌بری‌ها رنگی متفاوت از دیوار و سقف دارند و بیشتر نیز با رنگی مکمل رنگ اصلی دیوارها رنگ خواهند شد تا زیبایی آن بیشتر به چشم بخورد.

گچ‌بری‌هایی با ضخامت زیاد

در دیوارهایی که ارتفاع بسیاری دارند اغلب از گچ‌بری‌هایی با ضخامت بسیار بهره می‌برند  تا حضورشان سبب شود تا ارتفاع دیوار کمتر به نظر بیاید. شما نیز قادر هستید از همین ترفندهای دکوراسیونی برای منزل خود استفاده کنید.

ایجاد سقف کاذب با گچ‌بری‌ها

اگر تمایل دارید در خانه خود سقف‌های کاذب متفاوتی داشته باشید از گچ‌بری‌ها بهره ببرید و به وسیله آن‌ها در سقف حفره‌ای زیبا به وجود بیاورید. حتی قادر هستید به وسیله نورپردازی‌ها هم آن‌ها را اندکی متفاوت‌تر نشان دهید.

گچ‌بری‌ها راهی برای به وجود آوردن هماهنگی در دکوراسیون داخلی

گچ‌بری‌ها را الزاما نباید در حد فاصل دیوارها و سقف‌ها به کار برده شوند. می‌توان برای به وجود آوردن هماهنگی بیشتر در دکوراسیون داخلی فضاهایی همانند اتاق خواب و یا نشیمن در بالای درب های ورودی نیز از همان گچ‌بری‌هایی که در دیوارها استفاده شده، به کار ببرید. اگر رنگ‌شان هم یکی باشد که مناسب‌تر است. همین نکته‌های ظریف دکوراسیونی قادر است به شما در طراحی کردن فضایی زیبا تر و دل نشین‌تر کمک کند.

گچ‌بری و دیوارهای بلند

برای دیوارهای بلند نیز می‌توان نوع دیگری از گچ‌بری‌ها را به کار برد. می‌توان گچ‌بری دیوار‌ها را با استفاده کردن از قاب‌های گچ‌بری شده حس و حالی نو بخشید، اصلا شاید بشود داخل این قاب‌ها را با تابلو های نفیس و زیبا جذاب‌تر هم کرد، این دیگر به سلیقه شخصی شما بر می‌گردد.

گچ‌بری‌ها در فضاهای داخلی

برای استفاده کردن از گچ‌بری‌ها محدودیتی وجود ندارد و شما قادر هستید از آن‌ها در فضاهای داخلی گوناگون بهره ببرید. مثلا برای سقف فضاهایی همانند حمام‌ها که معمولا سقف‌ها به علت رطوبت موجود پوسیده خواهند شد. بعضی از انواع گچ‌بری‌ها لایه‌هایی محافظ و کمی براق دارند که هم این توانایی را دارند که برای دکوراسیون داخلی حمام جالب باشد و هم کارآمد باشند.

انتخاب بهترین رنگ برای گچ‌بری‌ها

یکی از عناصر مهمی که در طراحی فضای داخلی باید به آن دقت بخصوصی داشته باشیم، رنگ سقف منزل همان عنصری است که قادر است علاوه بر به وجود آوردن جلوه‌ی چشمگیر در دکوراسیون داخلی شما باعث بلندتر و یا کوتاه‌تر دیدن شدن سقف شما و در نتیجه بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به نظر آمدن فضای داخلی شما شود.

اگر فضای شما کوچک و سقف کوتاهی دارید برای سقف حتما از رنگ‌های روشن بهره می‌برید برای انتخاب رنگ سقف منزل باید به عوامل و فاکتورهای متفاوتی دقت کرد که در زیر به اختصار آن را برای شما شرح خواهیم داد:


 ابعاد فضا:

اگر فضای شما کوچک و سقف کوتاهی دارید مناسب‌تر است برای سقف حتما از رنگ‌های روشن بهره ببرید تا سقف شما بلند‌تر مشاهده شود. هم چنین اگر علاقه‌مند هستید گچبری ها را پوشش دهید مناسب‌تر است رنگ سقف را یک رنگ انتخاب کنید.


نور فضا:

نور یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب رنگ سقف منزل شما است، مناسب‌تر است اگر فضای منزل شما کم نور و نسبتا تاریک است رنگ انتخابی سقف خود روشن باشد تا فضای شما را بزرگ‌تر و دلبازتر جلوه کند.


رنگ مبلمان:

برای انتخاب رنگ مناسب سقف منزل، حتما به رنگ مبلمان خود دقت کنید قادر هستد رنگ انتخابی خود را با جزئیات ساده‌ای از مبلمان مانند کوسن‌ها هماهنگ کنید.


رنگ کفپوش:

دقت داشته باشید که سقف و کف دو عنصر مکمل و مهم در طراحی فضای داخلی خانه است؛ بنابراین باید با هم هماهنگ باشند؛ به طور نمونه اگر کفپوش شما تیره است مناسب‌تر است حتما رنگ انتخابی برای سقف را روشن در انتخاب کنید و یا بالعکس


بهره‌گیری از گچ‌بری با رنگ‌‌های گرم

اتاقی را تجسم کنید که دارای سقف بلند سفید و ساده‌ای است! شما چه احساسی نسبت به آن خواهید داشت؟ معمولا چنین سقف‌هایی سبب بی‌روح شدن و سردی فضای منزل خواهد شد. برای برطرف کردن این احساس بی‌روحی قادر هستید از گچ بری‌های بسیار شکیل و زیبا به کار ببرید. در این مورد سقف‌‌های کاذب نیز می‌توانند انتخاب خوبی باشد. فقط از یاد نبرید که در طراحی دکوراسیون منزل با سقف بلند، به ویژه بخش‌های گچ‌بری شده مناسب‌تر است از رنگ‌های گرم بهره ببرید. از این نوع رنگ‌ها قادر هستید در منزل‌هایی با رنگ سفید استخوانی نیز استفاده کنید.


طرح‌های جدید گچ‌بری ساختمان برای سقف نقاط  گوناگون منزل

گچ‌بری سقف یکی از روش‌های کاربردی برای زیبایی بیشتر سقف بخش‌های مختلف خانه است؛گچ‌بری ساختمان در معماری داخلی سابقه طولانی دارد و از زمان‌های گذشته تا به امروز برای زیبایی و جذابیت بیشتر سقف بخش‌های گوناگون خانه  از گچ‌بری بهره برده می‌شود. گچ‌بری یکی از روش‌های کاربردی برای تزیین سقف خانه است و شما قادر هستید برای زیبایی بیشتر سقف منزل خود گچ‌بری را با کمک رنگ‌های زیبا رنگ آمیزی کنید و همین طور نورپردازی مدرنی را برای گچ بری طراحی کنید.

علاوه بر گچ‌بری که یکی از روش‌های سنتی برای تزیین و زیباسازی سقف می‌باشد امروزه از سقف کناف و سقف‌های کاذب نیز برای طراحی سقف منزل نیز بهره برده می‌شود که هر کدام از این روش‌ها زیبایی و جذابیت ویژه خودشان را دارند.


گچ‌بری سقف با طرح‌های شیک و متفاوت

گچ‌بری یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ایده‌ها برای تزیین سقف خانه است و علاوه بر این گچ‌بری سبب می‌شود تا نمای داخلی ساختمان جذاب و متفاوت‌تر دیده شود. مناسب‌تر است طرح و رنگ گچ بری ساختمان را با دقت به سبک معماری داخلی ساختمان انتخاب کنید همین‌طور برای زیبایی بیشتر نمای داخلی ساختمان مناسب‌تر است رنگ گچ بری ساختمان با رنگ دیوارها و کفپوش مطابقت و هماهنگی داشته باشد.


نورپردازی مدرن و زیبا گچ‌بری سقف


اگر شما می‌خواهید طرح گچ بری متفاوت و شیک‌تر به نظر برسد مناسب‌تر است نورپردازی متفاوتی را برای گچ‌بری انتخاب کنید. زیبایی گچ‌بری در کنار یک نورپردازی مدرن و اصولی دو برابر خواهد شد و علاوه بر این نورپردازی سقف سبب زیباتر شدن نمای داخلی خانه خواهد شد. امروزه برای طراحی نورپردازی گچ بری از نورهای پنهان استفاده می‌شود که این نوع نورپردازی سبب می‌شود طرح گچ بری متفاوت‌تر دیده شود.


چطور بهترین گچ‌بری را نسبت به ارتفاع و سبک اتاق خود انتخاب کنیم؟

گچ‌بری سلطنتی یکی از خصوصیت‌های معماری است که به ارزش منزل شما اضافه خواهد کرد. اگر این تکنیک به درستی انجام شود، فضای منزل را شیک و هنری خواهد شد.

آیا در منازل قدیمی با گچ‌بری‌ها قدیمی زندگی می‌کنید و از این خصوصیت خوشتان نمی‌آید؟ آیا نگران هستید که قادر نباشید هزینه گچ‌‌بری‌هایی که دوست دارید پرداخت کید؟ از سبک یا سایز آن‌ها مطمئن نیستید؟ آیا فکر می‌کنید گچ‌بری به منزل مدرن شما نمی‌آید؟

در این مقاله چند راهنمایی برای شما آورده‌ایم تا به سوالات بالا پاسخ دهید.

سبک منزل و ارتفاع سقف را در نظر داشته باشید.

این گچ‌بری به خاطر مقیاس بزرگ اتاق و بلندی سقف و اندازه و جزئیات گچ‌بری‌ها به دور شومینه مناسب می‌باشد. اگر شما منزل مدرن دارید، گچ‌بری سلطنتی به هر شکلی که باشد بی‌شک با منزل شما هماهنگی ندارد.


نکاتی در مورد سقف بلند

  • برای سقف‌هایی با ارتفاع بیشتر از 3 متر، به یاد داشته باشید که گچ‌بری برای هر فوت از ارتفاع سقف، باید یک اینچ پهنا داشته باشد. بنابراین برای سقف‌های کوتاه‌تر نباید گچ‌بری انجام شود.
  • با ترکیب بیش از یک نوع گچ‌بری، نمای پهنی طراحی کنید.
  • زیر گچ‌بری سلطنتی، نوار پهنی از گچ‌بری طرح دار  قرار دهید تا پهنای کلی آن بیشتر شود.
  • آیا باید کل منزل گچبری شود؟ خیر.
  • اگر ارتفاع سقف در کل منزل مساوی است و اتاق‌ها از لحاظ اندازه و شکل شبیه به یکدیگر هستند، گچ‌بری مشابه در همه جاهای منزل ایرادی  ندارد.

اگر سقف بلند وجود نداشت، باز هم قادر هستید گچ‌بری کار کرد؟

منزل‌های بیشتر ما سقف کوتاهی دارد، اما این باعث نمی‌شود که گچ‌بری نداشته باشیم. بلکه باید مقیاس اتاق و سبک منزل و مبلمان را در نظر بگیریم. پهنای گچبری باید با ارتفاع اتاق نسبت مناسبی داشته باشد.

کار کردن چوب بیشتر در خانه‌های سنتی انجام خواهد شد. اما اگر خانه مدرنی دارید و تمایل دارید چوب کار کنید، از پروفایل‌های باریک و تخت بهره ببرید تا نمای مدرنی به وجود بیاید.


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب