ترفندها و ایده های راهنمای چیدمان اصولی آشپزخانه

ترفندها و ایده های راهنمای چیدمان اصولی آشپزخانه

چیدمان اصولی آشپزخانه یکی از موارد بسیار مهمی است که لازم است در خصوص آن اطلاعات کاملی داشته باشید. آشپزخانه قلب تپنده یک خانه است و اهمیت بسیار زیادی دارد.  در یک آشپزخانه بخش ها و وسایل مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها برای یک کار مناسب و حتی ضروری هستند. به طور مثال قابلمه ها، سرویس های چاقو و قاشق و چنگال، قوطی حبوبات و... همگی در یک آشپزخانه جز وسایل ضروری هستند و همین موضوع نیز سبب می شود که نیاز به ترفندها و ایده هایی برای چیدن اصولی و درست آشپزخانه خود داشته باشید. در ادامه این مقاله تلاش کرده ایم تا این ایده ها و نکات را به طور کامل برای شما توضیح دهیم که بتوانید در عین تجهیز کردن کامل آشپزخانه خودتان، از تمامی وسایل نیز به طور همزمان استفاده کنید.

ترفندهای کاربردی در چیدمان اصولی

همان طور که گفته شد آشپزخانه هر خانه ای نیاز دارد تا به شکلی درست و اصولی چیده شود. برای آن که بتوانید در عرض مدت زمان کوتاه تری کار چیدمان اصولی آشپزخانه خود را انجام دهید، بهتر است تا به نکاتی که در ادامه بیان می شوند، به طور جدی و دقیق توجه داشته باشید. این کار سبب می شود که هم زمان و هم انرژی کمتری را مصرف کنید و سریعتر به نتیجه ای که می خواهید دست پیدا کنید.

  • چیدمان کلی آشپزخانه

اولین موردی که باید در چیدمان اصولی آشپزخانه نظر داشته باشید آن است که چیدمان کلی آشچزخانه شما به چه شکلی خواهد بود. بهتر است مولفه های اساسی یک آشپزخانه همچون لباسشویی، یخچال، ماشین ظرفشویی و... را به نحوی در آشپزخانه قرار دهید که آشپزخانه شلوغ به نظر نرسد. این مورد می تواند یکی از مهم ترین کارهایی باشد که می توانید انجام دهید.

  • محل قرارگیری اجاق گاز

یکی از مولفه های مهم در چیدمان اصولی آشپزخانه که در طول شبانه روز حداقل 3 بار با آن درگیر هستید، اجاق گاز است. اجاق گاز معمولا شلوغ ترین قسمتی از آشپزخانه است که علاوه بر شلوغی با کثیفی و روغن بسیار زیادی نیز سروکار دارد. بهتر است برای قرار دادن اجاق گاز این نکته را در نظر بگیرید که اگر می توانید تا حد ممکن اجاق گاز خود را نزدیک به ظرفشویی بگذارید که بتوانید ظرف های کثیف غذا را به سادگی بشویید.

مورد بعدی که در مورد اجاق گاز وجود دارد این است که بهتر است حتما نزدیک به پنجره قرار داشته باشد و یا حدالامکان از یک هود و یا همان تهویه مناسب برای گاز استفاده کنید.

  • شکل کلی آشپزخانه

 مورد بعدی در چیدمان اصولی آشپزخانه، توجه کردن به شکل کلی آشپزخانه است. شکل کلی آشپزخانه می تواند مربع، مستطیل و یا حتی نیم دایره و خمیده شکل باشد. در بسیاری از موارد ممکن است اشکال به ظاهر ناقص آشپزخانه یک ایراد و نکته منفی به نظر برسند، اما شما می توانید با خلاقیت و ایده پردازی از این شکل های آشپزخانه به خوبی و به نفع خودتان استفاده کنید. به طور مثال اگر فرم آشپزخانه به شکل نیم دایره است می توانید در وسط آشپزخانه با استفاده از کانترها یک جزیره ایجاد کنید که هم در فضا صرفه جویی کنید و هم آن که بتوانید به خوبی فضای مورد نظرتان را مدیریت کنید.

  • میز ناهار خوری

نکته مهم بعدی در چیدمان اصولی آشپزخانه در خصوص میز ناهار خوری است. معمولا در صورتی که آشپزخانه بزرگ باشد، میز ناهار خوری را داخل آشپزخانه قرار می دهند. این در صورتی است که در آشپزخانه های کوچک، میز ناهارخوری در سالن پذیرایی و در نزدیکی آشپزخانه قرار می گیرد. در مورد دوم مسلما به هم ریختگی و شلوغی آشپزخانه کمتر خواهد بود. اما یک شرایط دیگر نیز وجود دارد. در این سیستم از چیدمان میز ناهارخوری وجود ندارد اما صندلی های پایه بلندی هستند که به جای صندلی های سرویس ناهارخوری استفاده می شوند و در کنار کانتیر و یا جزیره آشپزخانه قرار می گیرند. در صورتی که چنین ایده در دکوراسیون شما پیاده سازی شده است، بهتر است صندلی ها را در فضای خارجی آشپزخانه و یا حداقل در قسمتی قرار دهید که رفت و آمد از آن قسمت کمتر باشد.

  • قفسه ها و شلف ها

در هر آشپزخانه ای معمولا به صورت سرتاسری و یا نصفه از قفسه های دیواری استفاده می شود. این قفسه های دیواری که با نام شلف نیز شناخته می شوند، غالبا بدون درب هستند و می توانید وسایلی که مدام روی کابینت ها پخش می شوند و شما نیز هر دقیقه به آن ها نیاز دارید را درون آن ها قرار دهید. این شلف ها در ابعاد و اندازه های مختلفی می باشند و برای چیدمان اصولی آشپزخانه گزینه بسیار خوبی محسوب می شوند. یکی از نکات مهم در خصوص آن ها در مورد محلی است که شلف ها را نصب می کنید. بهتر است جایی را برای این شلف ها در نظر بگیرید که هم به ظرفشویی و هم به اجاق گاز نزدیک باشد.

  • طیف رنگی آشپزخانه

نکته مهم بعدی در ترفندهای چیدمان اصولی مربوط به طیف رنگی می شود. بهتر است کابینت ها و وسایل آشپزخانه را به طور کلی در یک طیف رنگی خاص انتخاب کنید. این کار سبب می شود تا بتوانید هرچه بهتر و ساده تر در همان نگاه اول آشپزخانه خود مرتب و یک دست ببینید.

  • قانون مثلث کار

در قسمت های قبلی گفته شد که سعی کنید ظرفشویی و اجاق گاز را در نزدیکی هم قرار دهید. این نزدیکی به معنای آن نیست که بخواهید این دو مورد را دقیقا در کنار هم بگذارید. بلکه باید بدانید که صرفا لازم است تا این دو مولفه در نزدیکی هم باشند. قانون مثلث کار برای چیدمان اصولی آشپزخانه به شما می گوید که باید 3 مولفه و عنصر اصلی چیدمان که شامل یخچالف ظرفشویی و اجاق گاز می شود را در 3 راس یک مثلث فرضی قرار دهید. با این کار می توانید به راحتی بین این 3 قسمت حرکت کرده و مواد و وسایل مورد نیاز خودتان برای پختن غذا را در دسترس داشته باشید.

  • استفاده از وسایل اسقاطی

یکی دیگر از ترفندهای چیدمان اصولی آشپزخانه مربوط به استفاده کردن از وسایلی می شود که قبلا در قسمت دیگر کاربرد داشته اند و حالا نیاز است تا در یک بخش دیگر مورد استفاده قرار گیرند. به طور مثال می توانیم به وسایل اسقاطی همچون کمدهای لباس اشاره کنیم. اگر بتوانید با استفاده از یک رنگ جذاب این وسیله ها را همرنگ دیگر وسایل و کابینت ها در بیاورید، می توانید به راحتی به عنوان یک میز جزیره از آن ها در آشپزخانه خود استفاده کنید.

جمع بندی

مواردی که در طول این مقاله در خصوص چیدمان اصولی آشپزخانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، می تواند به شما بگوید که چه کاری می تواند سبب شود تا دکوراسیون آشپزخانه شما جذاب تر از حالت عادی باشد و در عین حال نیز با چه راهکارهایی می توانید به صورت اصولی چیدمان آشپزخانه خود را بهتر کنید.


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب