ضرورت و معرفی چند لوسیون بدن بچه

لوسیون بدن بچه

لوسیون بدن کودک؛ضرورت و معرفی چند لوسیون بدن بچه

مراقبت از بدن کودکان، به ویژه کودکانی که در سنین حساس و پایین (بین یک تا ۶ سال) قرار دارند، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. پوست کودکان و نوزدان به علت تازه بودن و شکل نگرفتن کامل بافت‌های پوست، بسیار حساس هستند و لوسیون بدن بچه این توانایی را دارد که از جمله ابزارهای بهداشتی باشد که سبب حفظ سلامت کودک خواهند شد. با توجه به این که بیماری‌های پوستی کودکان قادر است دلایلی متفاوت داشته باشد، می‌توان با استفاده کردن از ابزارهای بهداشتی گوناگون از بروز انواع بیماری‌ها و جمع شدن باکتری برای تخریب پوست کودکان استفاده نمود؛ در این بین، لوسیون‌هایی که در مدل‌های مختلف عرضه شده‌اند، این توانایی را دارند که کارساز باشند.
اگر همین حالا در داروخانه‌ها یا سوپرمارکت‌های بزرگ در جستجوی روغن یا لوسیون بدن بچه هستید، حتماً با انواع برندها و مدل‌های مختلف مواجهه خواهید شد و امکان دارد که در انتخاب هر کدام از آن‌ها دچار خطا شوید و پوست فرزند دلبند خود را در معرض خطر قرار دهید.

شاید سوالات بسیار زیادی در ذهن شما جا خوش کرده باشد؛ شاید از خودتان می‌پرسید تفاوت میان روغن و لوسیون برای کودکان چیست و ضرورت استفاده از هر یک از این ابزار بهداشتی به چه مواردی مربوط می‌شود؟ برای دستیابی به جواب این سوالات اساسی و با ما در این مقاله همراه باشید تا از پوست و سلامت کودک دلبند خود غافل نشوید.

اهمیت مراقبت از پوست کودک

همان گونه که اشاره کرده بودیم، پوست کودکان از حساسیت بسیار زیادتری نسبت به پوست بزرگسالان برخوردار می‌باشد و این، سختی مراقبت از آن‌ها را چند برابر می‌کند. پوست کودکان و خردسالان، به ویژه نوزادان به علت بافت‌های بسیار لطیفی که دارند، بیشتر از هر چیز دیگری در معرض نفوذ انواع میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا قرار دارد و این توانایی را دارد که بستری برای ابتلا به بیماری‌های پوستی گوناگون به حساب بیاید.
موضوع حساسیت پوست کودکان و خردسالان با بیشتر شدن دما و نزدیک شدن به فصل گرما، بیش از هر وقت دیگری در سال حائز اهمیت است و برای مراقبت از این بافت‌های بسیار حساس باید تمهیداتی را اندیشه کرد.

لوسیون بدن بچه و همین‌طور روغن‌های بهداشتی موجود در بازار و داروخانه‌ها قادر هستند بهترین انتخاب برای بهبود آسیب‌ها و بیماری‌های پوستی به حساب بیایند؛ از طرفی این محصولات بهداشتی این توانایی را دارند که در صورت استفاده درست، به عنوان ابزارهای کارآمد و پیش‌گیرنده محسوب شوند که والدین قادر هستند برای کودکان خود آن را انتخاب کنند.

با افزایش بیماری‌های پوستی مانند اگزما، عفونت‌های قارچی مسری، جوش‌ها و دیگر بیماری‌ها و آسیب‌های ناخوشایند در میان کودکان، احتمال افزایش نگرانی در والدین نیز بالا می‌رود و این نگرانی کاملاً به جا و درست می‌باشد.

اهمیت توجه و کسب اطلاع در مورد پوست کودکان بسیار مهم خواهد بود؛ مهم‌تر از این مقوله بسیار حساس، شناخت و واکاوی راه‌حل‌هایی است که از طریق آن‌ها می‌توان به مراقبت از پوست کودک و خردسال رسیدگی کرد. همین طور که به سنین پایین‌تر در کودکان می‌رسیم، اهمیت توجه بیشتر به بافت حساس پوست آن‌ها افزایش خواهد یافت.

برای نمونه، پوست نوزادان و خردسالان زیر ۲ سال، آن‌قدر حساس و لطیف می‌باشد که تا 3 الی 4 ماه اولیه هیچ کارکرد و مقاومتی ندارد و صرفاً به عنوان یک بافت اولیه و در حال شکل‌گیری به حساب خواهند آمد. در همین اوقات است که باید به شدت از پوست نوزاد و خردسال مراقبت کرد و با تهیه محصولات بهداشتی مناسب به حفظ سلامت پوست آن‌ها رسیدگی کرد.

لوسیون بدن بچه، ضرورت و روش استفاده کردن از آن

عدم تکامل غدد چربی و عرق و همین طور نازک بودن لایه اپیدرم در ناحیه پوست نوزادان و خردسالان سبب می‌شود که این بافت حیاتی از بدن آن‌ها در برابر پوست بزرگسالان بسیار آسیب‌پذیرتر باشد. خطرهای بالقوه زیادی در کمین پوست کودکان نشسته‌اند و همان‌ گونه که اشاره کرده بودیم، در فصول گرم سال تشدید خواهد شد. بنابراین لازم است به این تهدیدات بسیار رایج که اصلی‌ترین دشمن سلامت پوست کودکان هستند، توجه داشته باشید:

  1. عرق‌سوز شدن پوست کودک در فصول گرم سال و در پی تحرکات بسیار
  2. خشک شدن مفرط پوست و لایه‌لایه شدن پوست کشاله ران نوزادان
  3. گرمازدگی و بیشتر شدن دمای بدن در فصول گرم سال
  4. عدم مصرف مایعات به میزان لازم در طول روز
  5. آفتاب‌سوختگی و اثرات مضر آن بر بافت حساس پوست کودکان
  6. کم شدن ویتامین‌های مورد نیاز پوست کودکان در فصول سرد سال، به ویژه در زمستان

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، تمام این تهدیداتی که در موارد بالا به آن‌ها اشاره شد، هم قابل حلوگیری و هم قابل درمان هستند؛ ولی به نظر شما بهتر است، کدام روش را در ابتدا در پیش بگیرید؟ آیا پیشگیری مناسب‌تر از درمان نیست؟ لوسیون بدن بچه با برخورداری از محتویات بهداشتی و سالمی که در آن پنهان می‌باشد، این توانایی را دارد که نقش یک تقویت‌کننده و درمانگر را برای پوست حساس کودک ایفا کند.

با توجه به این که محتویات لوسیون مخصوص کودکان حاوی مواد ویتامینه و مراقبتی مهم از جمله Q10 می‌باشد، نباید این نکته مهم را از خاطر برد که محصولات بهداشتی این‌چنینی قادر هستند  به عنوان یک «نیاز» برای کودکان به حساب بیایند.

نکته بسیار مهم دیگری که در این بین وجود دارد، این است که والدین به خوبی از روش استفاده کردن لوسیون‌های موجود در بازار آگاه باشند تا بتوانند در زمان مناسب و به روش صحیح، پوست حساس کودک خود را در مراقبت کامل نگه دارند.

شما باید درست‌تر از هر کس دیگری بدانید که محصولات بهداشتی باید مطابق با مشورت پزشکان متخصص به کار برده شوند تا با تشخیص نوع بیماری، نحوه استفاده  کردن از لوسیون هم در اختیار شما قرار بگیرد.

لوسیون بدن کودک حاوی چه موادی می‌باشد؟

قبل از آن که محتویات لوسیون را مورد بررسی قرار دهیم، لازم به ذکر می‌باشد که بدانید، برای استفاده کردن صحیح از این محصول بهداشتی برای بهبود پوست کودک بایست لوسیون را به تکه‌ای از پنبه آغشته کنید و به آرامی روی پوست کودک مالش بدهید. همین طور شما این توانایی را دارید که مقداری از مایع لوسیون را روی دست خود بمالید و آن را به آرامی و با دقت، به حالت عمیق روی پوست کودک یا خردسال بمالید.

به صورت کلی، لوسیون‌های بدن به عنوان ابزاری برای هیدراته کردن پوست کودک به حساب می‌آیند و قادر هستند با انتقال انواع ویتامین‌های مورد نیاز پوست، از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر پیشگیری کنند. موارد زیر از جمله ترکیبات رایج در لوسیون‌های بدن کودک می‌باشند:

  • ماده نرم‌کننده کرودامول
  • روغن مورینگا که هم به عنوان نرم‌کننده و هم به عنوان منبعی برای تغذیه کامل پوست به حساب می‌آید.
  • ویتامین C جهت کم کردن دفرمه شدن پوست حساس کودک
  • ویتامین E که با ایفا کردن نقش یک آنتی‌اکسیدان بسیار قدرتمند قادر است از بروز التهاب در پوست نوزادان پیشگیری کند.

اولئونیک اسید؛ از جمله آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قدرتمند می‌باشد که در نهایت سبب به وجود آمدن انعطاف و فراهم کرن خاصیت ارتجاعی در پوست خواهد شد.

تفاوت لوسیون بدن بچه با روغن

یک از اصلی‌ترین مباحثی که در شروع این مقاله به شکل یک سوال مهم در ذهن شما به وجود آمد، بررسی تفاوت‌های میان لوسیون و روغن بچه است. برای این که بتوانید تفاوت‌های روغن و لوسیون بچه را از یکدیگر تمییز دهید، کافی می‌باشد که بدانید محتویات هر یک از آن‌ها چیست و بایست به کدام نواحی از پوست کودک مالیده شوند.

در ابتدا مناسب‌تر است که با روغن بچه آغاز کنیم؛ روغن بچه همان‌ گونه که از عنوانش پیدا است، حاوی محتویات چربی و روغن طبیعی می‌باشد تا بافت‌های پوست را نرم کند و آن‌ها را از حالت خشکی و پوسته‌پوسته شدن نجات خواهد داد. از آن‌جایی که کشاله ران کودکان (به ویژه در نواحی پوشک) اغلب دچار خشکی می‎شود، می‌توان از روغن بچه بهره برد.

به عبارت ساده‌تر، اگر پزشک معتمد شما تشخیص داده که پوست کودک شما چرب است، مناسب‌تر است از روغن بچه برای رفع خشکی‌های کشاله ران بهره ببرید. در بیشتر مواقع، آن ‌چیزی که برای بهبود بافت پوست کودکان و خردسالان پیشنهاد می‌شود، لوسیون بدن است که با برخورداری از ترکیبات ویتامینه و طبیعی قادر است بهترین انتخاب برای پیشگیری از آسیب‌های گوناگون، رفع التهابات و کاهش علائم آزاردهنده بیماری‌ها یا حساسیت‌های پوستی مانند اگزما باشد.

ناگفته نماند که بیماری‌هایی مانند اگزما به علت تحریک پوست، این توانایی را دارند که برای کودکان بسیار دردناک و آزاردهنده محسوب شوند. در نتیجه بهتر است که از لوسیون بدن بچه به درستی استفاده شود.


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب