پاراوان چیست و چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد | انتخاب پاراوان‌ها

ویژگی‌های پاراوان‌ها در این مقاله

پاراوان چیست و چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد

برای جدا کردن قسمتی از فضا در محیط‌های داخلی گاهی اوقات این قابلیت وجود دارد بدون احتیاج به انجام تخریب و ساخت و ساز از گزینه‌های ساده‌تری همانند پاراوان بهره برد. پاراوان یک نوع پارتیشن متحرک است که برای پارتیشن بندی و تفکیک فضا از آن بهره برده می‌شود و ریشه اصلی این واژه از کلمه فرانسوی (paravent) نشات می‌گیرد. با دقت به محدودیت محیط به ویژه در اماکن اداری و تجاری از این نوع پارتیشن متحرک برای حفظ حریم قسمت‌های گوناگون بهره برده می‌شود و عمدتا دارای لولا و 4 لنگه می‌باشد که برای جدا کردن بخش‌های گوناگون در اماکن مختلفی همانند منزل، اداره، محل کار، مطب پزشکی، بیمارستان‌ها، کلینیک‌های درمانی، مغازه‌ها، آرایشگاه‌ها و غیره  کارایی دارد. در شرکت‌ها و اداره اغلب از پارتیشن شیشه‌ای برای جداسازی فضا بهره برده می‌شود. در این مطلب به بررسی انواع پاراوان‌ها و قیمت خرید پاراوان می‌پردازیم.

پاراوان

قبل از این اغلب پاراوان‌ها از چوب تولید می‌شدند ولی امروزه با دقت به بالا بودن قیمت چوب اغلب از ام‌دی‌اف برای ساخت پاراوان‌ها استفاده خواهد شد که البته پارچه، فلز، شیشه، پی وی سی و چوب طبیعی نیز از جمله دیگر جنس‌هایی می‌باشند که در پاراوان‌ها استفاده می‌شود که نوع پی وی سی و ام دی اف در کنار دارا بودن طرح‌های متنوع، استحکام و ماندگاری بیشتری نیز دارا هستند و به سادگی و بدون احتیاج به شستشو تمیز خواهند شد.

 در ارتباط با ابعاد پاراوان‌ها بایست بگوییم که اصولا عرض پاراوان ۴۰ الی ۶۰ سانتی متر است و ارتفاع آن به ۱۸۵ سانتی‌متر خواهد رسید که ابعاد استاندارد پاراوان‌ها می‌باشند و در صورت تغییر این ابعاد ایستایی آن کمتر خواهد شد و با کوچک‌ترین ضربه سقوط می‌کند ولی در حالت کلی دوام و استحکام زیادی دارد و برای سال‌ها طولانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. تعداد لته یا لنگه‌های پاراوان ۳ الی ۴ عدد می‌باشد.

پاراوان‌ها احتیاجی به شستشو ندارند و به عنوان المانی زیبا در دکوراسیون به حساب می‌آیند که برای تمیز کردن آن‌ها فقط استفاده از یک دستمال مرطوب کافی می‌باشد و به لحاظ کارکرد نه فقط جنبه دکوراتیو دارند بلکه کاربردی نیز می‌باشند و به همین سببنیز بهترین انتخاب برای تزئین فضا و هم تقسیم بندی آن می‌باشند.

انتخاب پاراوان‌ها

برای انتخاب پاراوان‌ها باید با دقت به سلیقه و نوع مبلمان اعم از مدرن و یا سنتی و به ویژه کفپوش، دیوارپوش و مدل پرده اقدام کرد چرا که این دیوارهای متحرک به ما فرصت زیادتری برای اعمال تغییر در دکوراسیون را خواهند داد و با اهمیت به طرح و جنس آن‌ها این توانایی را داریم که محیطی زیباتر را به وجود بیاوریم.

ابزار استفاده شده در پاراوان

در ساخت پاراوان از ابزارهای گوناگونی از جمله قطعات پانل چوبی، لولای ظریف، پارچه، چسب حرارتی و غیره بهره برده می‌شود که تاریخچه آن به دوران پادشاهان چینی و کشور چین برمی‌گردد که در آن‌ها از نقش و نگارهای بخصوصی استفاده می‌شده. چینی‌ها پاراوان را در برابر ورودی درب‌ها قرار می‌دادند تا در زمان باز شدن همه‌ی فضای منزل دیده نشود. بعد از چین بهره‌گیری از پاراوان در ژاپن و کره مرسوم شد و پس از آن وارد بریتانیا و فرانسه شد.

 در ایران نیز در معماری سنتی ایرانی در بدو ورود منازل فضایی هشت ضلعی وجود داشته که به آن هشتی می‌گفتند و  پاراوان برای حفظ حریم خصوصی فضای درونی طراحی شده بود. همین‌طور برای پوشش دادن بخشی از بخش‌های خصوصی منزل‌ها یا اماکن همانند سرویس بهداشتی و غیره نیز استفاده می‌کردند و به همین سبب این محصول یکی از محبوب‌ترین محصولات برای تقسیم بندی محیط به صورت متحرک و حفظ حریم خصوصی می‌باشد.

ویژگی‌های پاراوان‌ها را می‌توان در این موارد خلاصه کرد :

  1. محدود کردن فضای ورودی
  2. تقسیم بندی فضای هال و پذیرایی از سایر قسمت‌ها
  3. جدا کردن پذیرایی از غذاخوری
  4. پوشاندن قسمت‌های قناس
  5. فضاسازی اتاق کار یا فضای تعویض لباس در اتاق خواب‌های بزرگ

انواع پاراوان و مزایا و معایبی دارند

برای معرفی انواع پاراوان نخست باید به تمایز پاراوان و پارتیشن بپردازیم. این دو مفهوم با یکدیگر کاملا متفاوت می‌باشند و باید توجه داشت که به پاراوان، پارتیشن متحرک نیز گفته می‌شود. در اصل پاراوان‌ها برعکس پارتیشن ثابت، توانایی جابجایی دارد به این صورت که شما قادر هستید به سادگی پاراوان یا پارتیشن متحرک را بلند کنید و آن را جابجا کنید و آن را متناسب با دکوراسیون خانه یا محل کار خود در بخش‌های متفاوتی قرار دهید ولی باید بدانید که امکان ثابت کردن پاراوان نیز وجود دارد که در این صورت دیگر توانایی جابجایی آن از بین خواهد رفت.

مزایا و معایب

ولی در پارتیشن این مسئله اندکی متفاوت می‌باشد و این محصول توانایی جابجایی نداشته و ثابت می‌باشد به این صورت که برای تهیه پارتیشن شما باید اندازه گیری دقیقی از محلی که قصد دارید انجام دهید داشته باشید تا شرکت‌ها بر طبق اندازه شما اقدام به ساخت پارتیشن کنند. برای تولید پارتیشن از ام دی اف، شاخه‌های آلومینیومی و شیشه بهره برده می‌شود که این محصول عمدتا برای محیط‌های اداری به کار گرفته می‌شود.

هر کدام از انواع پارتیشن و پاراوان مزایا و معایب ویژه خود را دارند که برای نمونه مزیت پارتیشن آن است که محیط بیشتری را پوشش داده و آن فضا را یکنواخت خواهد کرد ولی ایرادی که دارد نداشتن قابلیت جابجایی می‌باشد و به همین منظور نیز بیشتر در فضاهای اداری طراحی می‌شود. ولی بر خلاف پارتیشن، پاراوان قابلیت جابجایی داشته و برای خانه و اماکن تجاری و اداری به ویژه آرایشگاه‌ها نیز کارایی دارد که بزرگترین ایراد پاراوان سطح اتکا و ایستایی کمتر آن نسبت به پارتیشن می‌باشد.

تفاوت قیمت پاراوان  و پارتیشن

 البته این را نیز نباید از یاد برد که برای خرید پاراوان شما هزینه کمتری نسبت به خرید پارتیشن پرداخت می‌کنید و این هزینه متاثر از جنس و مدل پاراوان می‌باشد. در بین انواع پاراوان‌ها، پاراوان ساده ارزان‌ترین گونه آن است و پاراوان لیزری گران‌ قیمت‌تر از نوع ساده آن می‌باشد به این حالت باید در نظر داشته باشید که هر چه طرح بیشتری برای این نوع از پارتیشن‌ها به کار برود، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. در ادامه این مقاله به معرفی انواع پاراوان خواهیم پرداخت.

پاراون ساده

این نوع از پاراوان ساده‌ترین نوع پاراوان یا پارتیشن می‌باشد که قادر است آن را رنگ‌های سفید، گردویی و غیره سفارش داد و نمای پشت خود را کاملا پوشش می‌دهد و از این لحاظ همانند دیوار عمل خواهد کرد. این نوع از پاراوان که برای پارتیشن بندی محیط‌های گوناگون کاربرد بسیاری نیز دارد ارزان.ترین نوع از پاراوان می‌باشد که عمدتا در مکان‌هایی که زیاد در تیررس دید اشخاص نیستند بهره برده می‌شود و سایزهای گوناگونی نیز دارد.

کاربرد این نوع از پارتیشن بندی عمدتا در املاک، آرایشگاه، تالار، رستوران، خانه و نمایشگاه و آشپزخانه وغیره می‌باشد. به منظور خرید پاراوان ساده باید آگاه باشید که ارزان‌ترین نوع پاراوان ساده ۴ لنگه ۳۰۰ هزار تومان می‌باشد که با توجه به ابعاد و برند آن این قیمت تغییر خواهد کرد.

پاراوان تصویری

در این نوع از پارتیشن متحرک تصاویری از طبیعت و آسمان و یا تصاویر مورد پسند شما بر روی این نوع از پارتیشن متحرک ترسیم خواهد شد و آسمان مجازی یکی از طرح‌های پرکاربرد پاروان‌ها می‌باشد. پاراوان تصویری فضای پشتی خود را تا حدود ۶۰ درصد پوشش می‌دهد و عمدتا برای فضاسازی و به وجود آوردن دکورهای جذاب کارایی دارد. پاراوان تصویری در کنار تفکیک محیط نمای زیبایی را به فضای شما خواهد داد و شما هر وقتی که بخواهید قادر هستید به سادگی دکور خود را با جابجایی آن تغییر دهید و بعضی از انواع پاراوان‌های تصویری ویژگی شستشو را دارند و به سادگی می‌توان جرم‌های روی آن را شستشو داد. در خرید پاراوان هزینه این نوع از پارتیشن متحرک به طرح مورد نظر شما و ابعاد آن وابسته است که از حدود ۵۰۰ هزار تومان برای پاراوان ۳ لنگه آغاز می‌شود.

پاراوان شیشه‌ای

پارتیشن شیشه‌ای در اصل همان دیوار شیشه‌ای می‌باشد که کمی با قابلیت‌های پارتیشن متحرک گوناگون است و در نوع پارتیشن ثابت و پارتیشن متحرک در بازار موجود است. پارتیشن شیشه‌ای ظاهری جذاب و تاثیری فوق العاده بر روی دکوراسیون داخلی می‌گذارد. پارتیشن شیشه‌ای به منظور پارتیشن بندی فضا یک عنصر منحصر به فرد می‌باشد که نه فقط به پارتیشن بندی و تفکیک محیط یاری می‌دهد بلکه عایق صوتی بوده و از ورود عوامل خارجی همانند گرد و غبار و ورود حشرات نیز پیشگیری می‌کند.

پارتیشن شیشه به وسیله فریم‌های آلومینیومی، استیل و یا دیگر سخت افزار‌های نگه دارنده شیشه، به وجود آمده است و یکی از پرکاربردترین پارتیشن شیشه‌ای شیشه سکوریت می‌باشد که به منظور خرید پاراوان شیشه‌ای مناسب‌تر است بدانید که قیمت این نوع از پاراوان‌ها به متر مربع و برند آن وابسته است و برای مساحت ۲ تا ۵ متر و نوع اقتصادی آن از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

پاراوان حکاکی و لیزری

علاوه بر پارتیشن شیشه‌ای نوع دیگری از پارتیشن متحرک موجود است که به آن پاراوان حکاکی یا لیزری گفته می‌شود و تنوع رنگ و طرح آن بسیار گسترده است و یکی از محبوب‌ترین انواع پارتیشن متحرک است که برای پارتیشن بندی فضاهایی که قصد پوشاندن کامل آن‌ها را داریم بی‌اندازه مناسب است چرا که مانند پاراوان ساده نمای پشت را کاملا پوشش می‌دهد و برای اماکنی مناسب است که در معرض دید هستند و به علت تنوع انتخاب با انواع دکوراسیون نیز هماهنگ می‌شود. در این نوع از پارتیشن متحرک با بهره‌گیری از دستگاه لیزر طرح دلخواه شما بر روی ورق ام دی اف برش داده شده و حکاکی می‌شود که اندازه استاندارد آن برای هر لنگه پاراوان ۴۵ سانتی متر و ارتفاع آن نیز ۱۸۰ سانتی متر می‌باشد که از ام دی اف به وجود می‌آید.  برای خرید پاراوان حکاکی باید آگاه باشید که قیمت این نوع از پارتیشن متحرک از ۳۰۰ هزار تومان برای انواعی از پارتیشن که حکاکی کمتری دارند در بازار به فروش خواهد رسید.

پاراوان چاپی

پاراوان چاپی به آن دسته از انواع پارتیشن متحرک گفته می‌شود که چاپ بر روی صفحه ام دی اف انجام می‌شود و خرید پاراوان چاپی مانند پاراوان ساده می‌باشد و فقط هزینه مختصری بابت چاپ از مشتری گرفته خواهد شد. قیمت پاراوان چاپی ۴ لنگه از ۳۶۰ هزار تومان در بازار آغاز می‌شود.

پاراوان حصیری

در پاراوان حصیری همان گونه که از اسم آن مشخص است برای پارتیشن بندی فضا از حصیر بهره برده می‌شود. در اصل پاراوان‌های حصیری یکی از پاراوان‌های ساده‌ای می‌باشند که وزن سبکی دارند و به همین علت نیز با انواع دیگر پارتیشن متحرک و به ویژه پارتیشن شیشه‌ای بسیار گوناگون است و همین موضوع نیز جابجایی این نوع از پارتیشن را ساده‌تر کرده است.

در اطراف چارچوب پاراوان‌های حصیری به منظور دوام بیشتر کار از قاب ام دی اف به کار برده می‌شود. هنگامی که پاراوان حصیری جمع می‌شود تبدیل به صفحه‌ای با ضخامت ۷ سانتی متر خواهد شد که ارتفاع آن ۱۸۰ است و همانند دیگر پاراوان‌ها نباید کامل باز شود بلکه زاویه میان بخش‌های آن باید همیشه قرار داشته باشد. خرید پاراوان حصیری برای نوع ۴ لنگه آن هزینه‌ای حدود ۳۳۰ هزار تومان را در پی دارد.

جمع بندی

پاراوان یک نوع پارتیشن متحرک می‌باشد که برای پارتیشن بندی و تفکیک محیط از آن بهره برده می‌شود و ریشه اصلی این واژه از کلمه فرانسوی (paravent) نشات خواهد گرفت.

قبل از این بیشتر پاراوان‌ها از چوب ساخته می‌شدند ولی امروزه با توجه به بالا بودن قیمت چوب اغلب از ام‌دی‌اف برای ساخت پاراوان بهره برده می‌شود که البته پارچه، فلز، شیشه، پی وی سی و چوب طبیعی نیز از جمله دیگر جنس‌هایی می‌باشند که در پاراوان‌ها استفاده دارند که نوع پی وی سی و ام دی اف در کنار دارا بودن طرح‌های متنوع، استحکام و ماندگاری بیشتری نیز دارا می‌باشند و به سادگی و بدون اجتیاج به شستشو تمیز می‌شوند.

در ساخت پاراوان‌ها از ابزارهای گوناگونی از جمله قطعات پانل چوبی، لولای ظریف، پارچه، چسب حرارتی و غیره استفاده خواهد شد که تاریخچه آن به دوران پادشاهان چینی و کشور چین بازمی‌گرد که در آن‌ها از نقش و نگارهای بخصوصی استفاده می‌کردند.

سخن آخر

در پاراوان‌های تصویری از پارتیشن متحرک تصاویری از طبیعت و آسمان و یا تصاویر مورد پسند شما بر روی این نوع از پارتیشن متحرک ترسیم خواهد شد که آسمان مجازی یکی از طرح‌های پرکاربرد پاروان‌ها می‌باشد.

پارتیشن شیشه‌ای به وسیله فریم‌های آلومینیومی، استیل و یا دیگر سخت افزار‌های نگه دارنده شیشه، به وجود آمده است و یکی از پر کاربردترین پارتیشن شیشه‌ای شیشه سکوریت می‌باشد.

پاراوان چاپی به آن دسته از انواع پارتیشن متحرک گفته می‌شود که چاپ بر روی صفحه‌ ام دی اف صورت خواهد گرفت و خرید پاراوان چاپی مانند پاراوان‌‌های ساده می‌باشد و تنها هزینه مختصری بابت چاپ از مشتری گرفته خواهد شد.

پاراوان‌ حصیری یکی از پاراوان‌های ساده‌ای می‌باشد که وزن سبکی دارند و به همین جهت نیز با انواع دیگر پارتیشن متحرک و به ویژه پارتیشن شیشه‌ای بسیار متفاوت می‌باشد و همین مسئله نیز جابجایی این نوع از پارتیشن را ساده‌تر کرده است.


ارسال نظر درباره این موضوع


مطالب مرتبط

آخرین مطالب